wembleyway.blogg.se

En blogg om engelsk fotboll.

Hungry like The Wolf

Publicerad 2017-01-25 11:36:58 i Allmänt, Intervjuer,

 

 

På lördag kickar FA-cupens fjärde omgång på allvar igång när Liverpool tar emot Wolverhampton Wanderers.

 
Senast de två klassiska lagen möttes var ganska exakt fem år sedan.
Då möttes dåvarande tränarna Mick McCarthy och Kenny Dalglish i Premier League med sina respektive klubbar, en match som Liverpool vann med 3-0 efter mål av bland annat den då nyinvärvade, Andy Carroll.
 
Mycket har hänt på fem år.
 
Wolverhampton leds idag av Paul Lambert, klubben spelar i The Championsship och ligger för närvarande på artonde plats i tabellen.
 
Klubben tog en överraskande seger i tredje omgången av cupen, när de slog Stoke City med 2-0.
Nu står Wolves inför en inspirerande utmaning när de ska besöka Anfield för att möta Liverpool.
 
I Liverpool styr tyske tränaren Jürgen Klopp som efter omspel i tredje omgången, avancerade när man slog League One laget Plymouth Argyle.
 
En spännande match är att vänta.
 
Jag har fått äran att intervjua två goda vänner till mig, supportrarna David och Niklas som berättar om sitt supportersskap, och tankar inför FA-cup mötet.
 
Första intervjun, med hemmalagets supporter:
 
David Thörner, 25 årig Liverpool supporter från Katrineholm.
 
 
 
Hur kommer det sig att du håller på Liverpool?
 
Jag håller på Liverpool till stor del tack vare farsgubben som själv är Liverpoolfan. Sen fastnade man rätt tidigt när man såg (vad jag anser ) en utav världens bästa spelare (Steven Gerrard) och då var valet att hålla på Liverpool inte speciellt svårt..
 
Steven Gerrard
 
Vad tycker du om lagets höst i ligaspelet?
 
Jag är jättenöjd med hösten, om man ska in och peta lite så är jag missnöjd att man ej fick med sig tre poäng på White Hart Lane där Liverpool borde gjort något mer mål i första halvlek.. Sen får man inte tappa poäng hemma mot West Ham (som var i ruskigt dålig form när man möttes).
Samt den smärtsamma förlusten borta mot Bournemouth (där vi leder med 1-3 en bra bit in i andra halvlek till att torska med 4-3) 
Samtidigt får man ju se det från ljusa sidan, att spöa både Arsenal och Chelsea på bortaplan samtidigt som man ej förlorar mot United, Spurs och sedan en vinst hemma mot City.
Sen får man inte glömma den sköna vinsten med det avgörande 0-1 målet i slutet mot Everton i merseyside derbyt, det var ju ruskigt skönt.
Så summa summarum är jag mer än nöjd såklart med den fina hösten.
 
 
Hur tror du det kommer gå för Jürgen Klopps mannar under våren, och vilken plats tror du laget slutar på?
 
Vi kommer att komma tvåa tror och hoppas jag på. Man får alltid hoppas på att tappet av Mané nu under Afrikanska mästerskapen inte blir för jobbigt samt att Coutinho förhoppningsvis kan komma tillbaka till den lysande form han var i innan skadan.. Samt att Sturridge / Origi börjar göra lite mer mål så kommer detta bli en riktigt rolig vår för Liverpool.... Hoppas jag.
 
Efterlängtad av Liverpool
 
Vem anser du varit bäst i Liverpool iår, och varför?
 
Oj, tuff fråga. Finns många som gjort det jättebra iår, Dejan Lovren, Adam Lallana, Mané, Coutinho med flera.. Men om jag ska välja en så tycker jag det är Adam Lallana, han har varit ruskigt bra. Kämpar och sliter men iår har han även börjat göra mål och assist. 
 
Bäst i höst enligt David
 
Vem är din favoritspelare i klubben, och hur kommer det sig?
 
Coutinho är min favoritspelare. 
Jag gillar hans snabba spelstil och att han kan utmana en mot en. Samt hans långskott. Bara hoppas han ej blir såld. Coutinho var ju förövrigt en rätt bra värvning år 2013 för dryga 80 miljoner, svenska kronor.
 
Vad är ditt bästa minne som Liverpool supporter?
 
Bästa minnet är kvällen i Istanbul 2005. När Milan-Liverpool spelade Champions League final. När Milan leder med 3-0 sen går Liverpool upp till 3-3 för att sedan vinna på straffar.. Gåshud.. 
 
Pokalen lyfts i Istanbul.
 
Vad har du för förväntningar inför lagets FA-cup möte mot Wolverhampton?
 
Mina förväntningar inför cupen är att vi ska vinna. Iår spelar ju inte Liverpool något europa spel heller så det är bara att satsa helhjärtat på inhemska cuperna. Jag tror inte det blir någon lätt match för det, men hoppas och tror att man kan göra ett par mål. 
 
Vad fruktar du mest hos motståndarna inför FA-cup mötet?
 
Jag fruktar egentligen ingenting inför denna match, men med de orden sagda så ska man självklart gå ut och spela utan att underskatta Vargarna.. Skiljer trots allt bara en division och man har sett många, många gånger när lag från Championship har slagit ut Premier League lag..
 
Till sist, vad tycker du skulle vara kul att läsa om i framtida blogginlägg?
 
Svår fråga, tycker bloggen har varit väldigt rolig att läsa redan nu. Men kanske något om Svenskar i PL? Zlatan? Seb Larsson? Taco, (Anders Svensson)? Osv..
 
Forne Premier League profilen.
 
Andra intervjun, med bortalagets supporter:
 
Niklas Fogelgren, 24 årig Wolverhampton supporter från Nyköping.
 
 
 
Hur kommer det sig att du hejar på Wolverhampton?
 
Jag är så att säga född in i misären då min far aldrig gav mig ett alternativ.
 
Vad tycker du om lagets höst i ligaspelet?
 
Wow, var ska man börja? Med friska vindar och nya stålar kom Walter Zenga in som tränare och nya portugiser plockades in. Men det gick väl inte som planerat. Nu under ledning av Lambert så har det gått betydligt bättre och säsongen kan räddas upp.
 
Paul Lambert. Ny tränare i klubben.
 
Hur tror du det kommer gå för Paul Lamberts mannar under våren, och vilken plats slutar laget på?
 
Jag är ju en hopplös optimist så: 5:a i ligan och efter ett bragdkval missar vi Premier League på ett självmål i 87e i playoffen.
 
Vem anser du varit bäst i Wolverhampton iår, och varför?
 
Bäst har lånet Helder Costa från Benfica varit. Ett yrväder som dessutom gör snygga mål.
 
Lånet från Benfica.
 
Vem är din favoritspelare i klubben, och hur kommer det sig?
 
5. Favoritspelare i laget nu är: Carl Ikeme, trotjänare som jobbat väldigt hårt för att, helt rättvist, få första förtroendet i mål. Favoritspelare genom tiderna: Steve Bull. Behöver ingen förklaring.
 
Wolves bästa målskytt genom tiderna. Steve Bull
 
Vad är ditt bästa minne som Wolves supporter?
 
6. Jag var på plats på Molnieux Grounds när Wolves säkrade pl-platsen 09!! 1-0 mot Q.P.R. 
 
Sylvian Ebanks-Blake säkrar uppflyttningen.
 
https://youtu.be/YfjXPF26NIg rätt bra stämning!
 
Vad har du för förväntningar inför lagets FA-cup möte mot Liverpool?
 
7. Ja, vad har jag för förväntning? Förstås hoppas jag att Wolves kan lyckas ta en överraskande seger mot ett antagligen b betonat Pool. Det finns alla möjligheter. De övertygade inte direkt mot Plymouth.
 
Vad fruktar du mest hos motståndarna inför FA-cup mötet?
 
8. Liverpool har en fantastisk offensiv som inte går att förringa. Men hetast av de som antagligen inte sparas är nog Daniel Sturridge. Sen ska det aggressiva presspelet tas upp eftersom Wolves har riktigt klantigt mittlås i Batth (Danny) och Stearman (Richard)
 
Klarar backparet Liverpools press?
 
Till sist, vad tycker du skulle vara kul att läsa om i framtida blogginlägg?
 
Jag är ju en riktig sucker för laguppställningar så fler sådana som du gjorde med "spelare som gjort resan". Tex dreamteam på puben osv!
 
Stort tack till David och Niklas för goda analyser och kuriosa om sina klubbar.
 
Det återstår att se vilket lag som går segrande ur striden.
En sak som är säker är att jag, precis som David och Niklas, med spänning kommer följa utloppet.
 
// Adam Stenberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Adam Stenberg

Med stor passion för den engelska fotbollen försöker jag med denna blogg dela med mig av det bästa och det mest intressanta som händer, och hänt genom åren i Englands högsta divisioner. Topplistor, krönikor, startelvor, kuriosa och mycket mer finns sen bloggen startade våren 2017 att hitta i arkivet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela